Μουσείο Μπενάκη, σύγχρονο πολιτιστικό κέντρο

Επέμβαση σε υπάρχον κτίσμα με προσθήκη ενός ορόφου. Οι γενικές αρχές της αρχιτεκτονικής σύνθεσης βασίζονται στην ιδέα ενός εσωστρεφούς κλειστού κτιρίου -κιβωτού που ανοίγεται στο εσωτερικό του (αίθριο). Η κλειστότητα και επιπεδότητα των εξωτερικών τοίχων με τα ελάχιστα αναγκαία ανοίγματα – σχισμές αντιστρέφεται στο εσωτερικό αίθριο, όπου κυριαρχεί η διαφάνεια και η αίσθηση του βάθους με τη διαστρωμάτωση των διαδοχικών επιπέδων των υλικών - ξύλινες περσίδες, περιμετρικοί μεταλλικοί εξώστες στις τρεις πλευρές και υαλοπέτασμα με μεταλλικό πλέγμα μπροστά από την ράμπα. Η κίνηση των επισκεπτών στον χώρο του αίθριου αποτελεί στοιχείο τελετουργικό – θεατρικό. Υπάρχουν πολλαπλές προσβάσεις στους εκθεσιακούς χώρους ώστε το κτίριο να μπορεί να αναπτύξει πολλά εκθεσιακά σενάρια. Η επιλογή των υλικών που επενδύουν το κτίριο βασίστηκε στο χρώμα, στην υφή, στην αίσθηση διαφάνειας.
Η πρώτη βασική επιλογή ήταν η διαμόρφωση ενός περίκλειστου κτιρίου, με περιμετρική διάταξη στα όρια του οικοδομικού τετραγώνου. Στο εσωτερικό του διαμορφώνεται ένα μεγάλο κενό, το αίθριο, που αποτελεί το κέντρο αναφοράς και διασταύρωσης των κινήσεων. Οι εξωτερικοί τοίχοι προς την πόλη είναι ερμητικά κλειστοί, μονολιθικοί, λείοι, απόλυτοι με ελάχιστα αναγκαία ανοίγματα. Το κόκκινο μάρμαρο από το Ιράν, σαν απολιθωμένο ξύλο που παγώνει τον χρόνο, μοιάζει να πληροί τις απαιτήσεις κλειστότητας του ορίου προς την πόλη. Στο εσωτερικό αίθριο, αντίθετα, κυριαρχεί η αίσθηση του ανοιχτού, απορροφητικού, μαλακού, πτυχωτού, κινητού, μεταβαλλόμενου στο χρόνο, ορίου. Το χαρακτηριστικό των ορίων του αίθριου είναι η διαφάνεια και η διαστρωμάτωση των υλικών. Τα πετάσματα από μεγάλες ξύλινες περσίδες, που καλύπτουν τις τρεις από τις τέσσερις όψεις του αίθριου, μοιάζουν με διαφράγματα που ο χρόνος αποτυπώνεται πάνω τους. Εξώστες κίνησης επισκεπτών μεσολαβούν μεταξύ των διάφανων τοίχων του αίθριου και των περσίδων και προσδίδουν μια ιδιότυπη θεατρικότητα στον χώρο. Η κίνηση των επισκεπτών οργανώνεται, μέσω του αίθριου, πάνω σε ένα μεγάλο άξονα που ξεκινά από τη στοά εισόδου και κατευθύνει το βλέμμα στη μεγάλη οθόνη από μεταλλικό ανοξείδωτο πλέγμα, την τέταρτη όψη. Ο νότιος προσανατολισμός του πλέγματος αντανακλά το φως της ημέρας με ιριδισμούς νερού Το βράδυ με τα εσωτερικά φώτα αποκαλύπτεται η πομπή των επισκεπτών στην ράμπα επικοινωνίας των βασικών εκθεσιακών χώρων, αναδεικνύοντας την σαν το βασικό έκθεμα του μουσείου.

 

Περισσότερα...

Στοιχεία έργου:

Αρχιτεκτονική μελέτη: Μαρία Κοκκίνου, Ανδρέας Κούρκουλας
Συνεργατες: Άρτεμις Χάλαρη
Αρχιτεκτονικό γραφειο: Αντωνία Πάνου
Σύμβουλοι Αρχιτέκτονες: Δημήτρης Κορρές, Γιάννης Πεπονής
Σ. Βασιλείου, Γ. Νικόπουλος, Κ. Κέογλου, Ν. Παπλωματάς
Σύμβουλος ακουστικής: Θόδωρος Τιμαγένης
Σύμβουλος θεάτρου: Μιχάλης Πιτένης
Σύμβουλος οπτικοακουστικών εγκαταστάσεων: Νίκος Μιχαηλίδης
Σύμβουλος φωτισμού: Θανάσης Κανέλλιας
Στατική μελέτη: Κώστας Ζάμπας. Συνεργάτης: Κώστας Παπαντωνόπουλος
Συνεργαζόμενο γραφείο: Κ. Αγαπίου- Α. Χατζηδάκη & Συνεργάτες Πολ. Μηχανικοί Ε.Ε
Η/Μ μελέτη: Παντελής Αργυρός. Συνεργάτης: Χ. Αργυρός, Αγγ. Αδαμοπούλου, Β. Βελώνη
Κατασκευαστής: Βιοτερ
Επιφάνεια: 8.500 m²
Κατασκευή: 2004
Φωτογραφίες: Εριέττα Αττάλη

ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΤΟ KTIRIO.GR

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΚΤΙΡΙΑ

Δημαρχείο Κορυδαλλού

Δημαρχείο Κορυδαλλού

Ο αρχιτεκτονικός χειρισμός απορρέει από την ιδέα ενός ζεύγους παράλληλων πρισμάτων που στηρίζουν ένα, μεγάλου μήκους, εγκάρσιο όγκο, πλάθοντας μια αγκαλιά που υποδέχεται τον πολίτη. Βασικό πρόταγμα του σχεδιασμού ήταν…

Ο παρών ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να βελτιώσει την εμπειρία περιήγησης.