ktirio.gr

Στέγαστρο σιδηροδρομικού σταθμού "KING'S CROSS" στο Λονδίνο

Η ανάπλαση του σταθμού "King’s Cross" διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μεταμόρφωση της ευρύτερης περιοχής σε εμπορικό και κοινωνικό επίπεδο αλλά και ως προς τις υποδομές. Η αρχιτεκτονική φιλοδοξία της μελετητικής ομάδας ήταν η δημιουργία ενός ορόσημου, το οποίο θα επιδρά καταλυτικά στη συνεχή αναγέννηση αυτής της περιοχής του Λονδίνου, καθώς επίσης θα παρέχει και εντυπωσιακές εγκαταστάσεις στο πλήθος των επιβατών - επισκεπτών. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού μεταξύ των υπεραστικών, προαστιακών και υπόγειων γραμμών.
Η μεταμόρφωση του σταθμού "King’s Cross" στο Λονδίνο βασίστηκε σε τρεις διαφορετικές τεχνικές. Την επαναχρησιμοποίηση, προσαρμόζοντας τα στέγαστρα των σιδηροδρομικών γραμμών και τα κτίρια, την αποκατάσταση της διατηρητέας πρόσοψης του σταθμού στην αρχική της μορφή και την κατασκευή του νέου επιβλητικού στεγάστρου για την υποδοχή του κοινού στη δυτική πλευρά του σταθμού, το οποίο αποτέλεσε και το επίκεντρο του έργου.
Ο θολωτός ημικυκλικός στεγασμένος ελεύθερος χώρος επιφάνειας 7.500 m2 που δημιουργήθηκε δυτικά του υφιστάμενου σταθμού, αξίας 500 εκ. £ υπήρξε το κύριο τμήμα της ανάπλασης. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ενιαίας δομής κατασκευή σε σταθμό στην Ευρώπη.
Αποτελείται από 16 χαλύβδινους στύλους με μορφή κορμών δένδρου, οι οποίες παραλαμβάνουν το φορτίο και αναρριχώνται από μια κεντρική κωνική χοάνη. Η κατασκευή φτάνει σε ύψος 20 m, ενώ ακτινωτά εκτείνεται εκατέρωθεν στα 74 m, συνολικά σε έκταση περίπου 150 m, όσο δηλαδή και η όψη της πρώην δυτικής εισόδου. Σημαντικό ρόλο έπαιξε το γεγονός ότι η τοιχοποιία δεν μπορούσε να φέρει πρόσθετο φορτίο. Ωστόσο, με τον τρόπο που τελικά επιλέχθηκε, αναδείχθηκε με σαφήνεια η αποκατάσταση της πρόσοψης του αρχικού σταθμού. Αυτό το ημικυκλικό κέλυφος έχει περιγραφεί ως ένας αντεστραμμένος καταρράκτης, ένα πλέγμα χάλυβα, αλουμινίου και γυαλιού, που ξετυλίγεται επάνω από το κοινό σε ακτίνα 74 m και καταλήγει στην περίμετρο του χώρου. Χρησιμοποιήθηκαν περισσότερα από 2.000 τριγωνικά πετάσματα, εκ των οποίων τα μισά είναι γυάλινα, καθώς επίσης και φωτοβολταϊκά, τα οποία τροφοδοτούν το σταθμό με ηλεκτρική ενέργεια. Τα διαφορετικού μεγέθους πετάσματα που απαιτήθηκαν για την κάλυψη του διπλού κελύφους σχεδιάστηκαν αποκλειστικά με τη χρήση παραμετρικών προγραμμάτων σχεδιασμού.
Σ' αυτόν το νέο χώρο υποδοχής η πρόσβαση εξασφαλίζεται είτε από τη νότια πλευρά είτε από τον ημιώροφο στο βόρειο τμήμα του. Στο ημικυκλικό κέλυφος στεγάζονται τα εκδοτήρια εισιτηρίων, οι χώροι λιανικής πώλησης, ενώ παράλληλα ενισχύονται οι συνδέσεις μεταξύ σιδηροδρόμου, λεωφορείων, ταξί και του σταθμού "St. Pancras". Ο χώρος υποδοχής του σταθμού "King’s Cross" αναμένεται να αναδειχθεί σε αρχιτεκτονική πύλη ανάπτυξης της μεικτής χρήσης στην περιοχή, σε βασικό κόμβο σύνδεσης με το διεθνή σιδηροδρομικό σταθμό "St. Pancras", ενώ ταυτόχρονα θα αποτελεί προέκταση την νέας πλατείας που δημιουργείται μεταξύ της νότιας όψης του σταθμού και της οδού Euston.

Στοιχεία έργου:

Αρχιτεκτονική μελέτη στεγάστρου: John McAslan + Partners, London
Στατική μελέτη: Arup, Τata Steel Europe
Αρχιτεκτονική μελέτη πλατείας "KING’S CROSS": Stanton Williams
Τοποθεσία: Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο
Μέγεθος: 7.500 m2
Συνολικό κόστος ανάπλασης:  547 εκ. £
Χρόνος μελέτης:  1998 - 2005
Χρόνος αποπεράτωσης: 2012