ktirio.gr

Πολυγωνικό κτίριο με ακανόνιστο σχήμα στη Χιλή

Το έργο αφορά σε ένα υδραγωγείο στη γη της Παταγονίας στη νότια Χιλή, σε μία περιοχή τόσο με παραθαλάσσια όσο και με ηπειρωτικά χαρακτηριστικά. Λόγω των ακραίων καιρικών συνθηκών της περιοχής, ο περιβάλλων χώρος γύρω από το κτίριο διαρκώς μεταβάλλεται και αυτό ενίοτε δημιουργεί την αίσθηση της απόσπασης ή της αποσύνδεσης, η οποία έδωσε και το όνομα «The Detachment” («Η Αποσύνδεση») σε αυτήν τη λευκή κατασκευή ακανόνιστου σχήματος. Αυτή η διαρκής μεταβολή χαρακτηρίζεται από ρωγμές, περιστροφές και νέες εντάσεις στο διαρκώς μεταλλασσόμενο τοπίο της Παταγονίας. Οι παγετώνες αποκόπτονται από τις τεράστιες μάζες των παγόβουνων, που υπάρχουν στη γύρω περιοχή, τα δένδρα γέρνουν υπό τη σφοδρότητα των ανέμων, τα νησιά, είναι ξεχωριστές διακριτές επιφάνειες, που περιβάλλονται από νερό και η γεωγραφία της περιοχής είναι το αποτέλεσμα μιας κυριαρχικής, διαρκούς και έντονης διάβρωσης. Σε αυτήν την εικόνα, απαντά η ιδιαίτερη μορφολογία του βιομηχανικού αυτού κτιρίου.
To πολυγωνικό σχήμα
Ο όγκος του υδραγωγείου διαιρείται σε πολλές λεπτές επίπεδες πολυγωνικές επιφάνειες, οι οποίες δείχνουν, ότι προέρχονται από τη διαίρεση ενός αρχικού μεγάλου όγκου και την αμοιβαία περιστροφή όλων των επιφανειών κατά την έννοια του μεγάλου άξονα του κτιρίου. Το χαρακτηριστικό σχήμα της κατασκευής είναι εμπνευσμένο από τους παγετώνες ενώ το νερό στην υγρή του μορφή παρίσταται από τις μεγάλες πολυγωνικές και επικλινείς γυάλινες επιφάνειες στις κορυφές των «παγόβουνων» αλλά και από το σχήμα των δαπέδων.
Όπως στα περισσότερα βιομηχανικά κτίρια, το περίβλημα του υδραγωγείου στο μεγαλύτερο του τμήμα δεν παρέχει διαφάνεια και είναι μεταλλικό. Διάφανες επιφάνειες υαλοπινάκων, περιορισμένων διαστάσεων, είναι τοποθετημένες στρατηγικά σε συγκεκριμένα σημεία της όψης, ώστε να προσφέρουν τη δυνατότητα  για τον απαραίτητο φυσικό φωτισμό και να επιτυγχάνουν την ηλιακή θερμική απολαβή, όταν το επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες, μειώνοντας έτσι την ενεργειακή κατανάλωση του κτιρίου.
Κατασκευή φέροντα οργανισμού
Μολονότι το τελικό αποτέλεσμα μοιάζει μορφολογικά περίπλοκο, ασύμμετρο και τελείως μη συμβατικό, ο τρόπος κατασκευής του κτιρίου ήταν αρκετά σύνηθης και απλός. Όλα τα μεταλλικά δικτυωτά πλαίσια, που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή της κάθε λεπτής επίπεδης επιφάνειας, κατασκευάστηκαν στο Σαντιάγκο και μεταφέρθηκαν στο εργοτάξιο, όπου και συναρμολογήθηκαν. Συνολικά χρειάστηκαν 36 πλαίσια και 18 διαφορετικά τυπικά στοιχεία, τα οποία τοποθετήθηκαν στην τελική τους θέση με τη βοήθεια γερανού.
Επιλογή υλικών και αειφορία
Η επιλογή των υλικών, που χρησιμοποιήθηκαν στο κτίριο, ακολούθησε τη λογική της χρήσης υλικών, που είναι χαρακτηριστικά για την περιοχή της Παταγονίας, όπως είναι το αλουμίνιο και το ξύλο. Εξάλλου, οι εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες, που επικρατούν στην περιοχή, επέβαλλαν τη χρήση υλικών, που ευνοούν την απλή και γρήγορη κατασκευή ενώ παράλληλα δεν χρειάζονται ιδιαίτερες εργασίες συντήρησης. Επίσης, κρίθηκε απαραίτητο τα υλικά να προσφέρουν μεγάλη ανθεκτικότητα στους ισχυρούς ανέμους, τη βροχή και το χιόνι. Έτσι, το κτίριο επενδύθηκε εξωτερικά με τραπεζοειδή φύλλα αλουμινίου, ένα προϊόν το οποίο διαθέτει ιδιαίτερα μεγάλη  ανθεκτικότητα στη διάβρωση και επίσης είναι εύκολα ανακυκλώσιμο.
Βασικές αρχές της αειφορίας εφαρμόστηκαν τόσο στην υλοποίηση της κατασκευής όσο και στα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν στο σύνολο του έργου. Βασικό χαρακτηριστικό αειφορίας των φύλλων αλουμινίου είναι η δυνατότητα ανακύκλωσής τους χωρίς την κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας. Το ξύλο δε, που χρησιμοποιήθηκε στα δάπεδα και στις εσωτερικές επενδύσεις, είναι ένα ανανεώσιμο υλικό, εφόσον τηρηθούν οι κανόνες της προγραμματισμένης υλοτομίας. 

Στοιχεία έργου

Αρχιτεκτονική μελέτη: Bebin & Saxton Architects (Daniel Bebin, Tomas Saxton)
Κατασκευή: Samuel Marin
Ιδιοκτήτης: Εταιρεία Patagonia Mineral
Τοποθεσία: Παταγονία, Χιλή
Τίτλος έργου: Υδραγωγείο Aonni στη Γη της Παταγονίας – «The Detachment«
Εμβαδό οικοπέδου: 5000 m²
Εμβαδό δόμησης: 640 m2
Χρόνος μελέτης: 2007-2008
Χρόνος κατασκευής: 2008
Φωτογραφίες: Franklin Pardon, Daniel Bebin