ktirio.gr

"Go heaven" κατοικία στη Ρόδο

Η διώροφη κατοικία βρίσκεται στη νοτιοανατολική πλευρά της Ρόδου σε επικλινές έδαφος με θέα τη θάλασσα. Τα δυο αυτά στοιχεία καθόρισαν τη χωροθέτηση και την αρχιτεκτονική του κτιρίου. Η Βορειοδυτική όψη του κτιρίου ανοίγεται μπροστά στη θάλασσα ενώ ένα μέρος της νοτιοανατολικής όψης βυθίζεται στο έδαφος, σύμφωνα με την κλίση του εδάφους καθιστώντας την κατοικία σχεδόν αόρατη από το δρόμο. Η γραμμική ανάπτυξη της κατοικίας, τοποθέτησε όλους τους χώρους, τόσο της διημέρευσης όσο και της διανυκτέρευσης, κατά τον διαμήκη άξονα και οριζόντια προς την κλίση του οικοπέδου εξασφαλίζοντας  απρόσκοπτη θέα απ’ όλους τους χώρους προς την θάλασσα.

Οι επιφάνειες του παραλληλόγραμμου όγκου με τα κουφώματα διπλών θερμομονωτικών υαλοπινάκων, που βρίσκονται σε εσοχή, είναι βαμμένες σε απόχρωση του γκρι, ενώ το κατακόρυφο υποστύλωμα και οι πρόβολοι, που τέμνονται σε αυτό και παράλληλα προεξέχουν από τον κύριο όγκο του κτιρίου, είναι βαμμένοι σε χρώμα λευκό δημιουργώντας αυτή τη γλυπτική σύνθεση αναδεικνύοντας την καθαρότητα της μορφής του κτιρίου.

Παράλληλα, η πέργολα μέσω των δομικών της στοιχείων ενοποιείται με τους προβόλους και κατ’ επέκταση και μορφολογικά με την υπόλοιπη κατοικία και αποτελεί µία οµαλή μετάβαση από τον εσωτερικό στον εξωτερικό χώρο, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί μεγάλες επιφάνειες σκίασης, προσφέροντας βιώσιµους εξωτερικούς χώρους. Οι πρόβολοι και το υποστύλωμα διακόπτονται από το διώροφο χώρο, όπου φιλοξενείται το καθιστικό, το οποίο αποτελεί ζωτικό χώρο και πυρήνα της κατοικίας. Το μεγάλο αυτό κεντρικό άνοιγμα προσφέρει οπτική φυγή προς τον κήπο και τη θέα ενώ ανωφερή στόρια επιτρέπουν στους εσωτερικούς χώρους να προσαρμόζουν την ιδιωτικότητά τους κατ’ απαίτηση. Η πέργκολα οριοθετείται από τους κοινόχρηστους χώρους, οι οποίοι εκτονώνονται στην πισίνα και τοποθετούνται παράλληλα με αυτή, ώστε να τους δροσίζει, ενώ οι αντανακλάσεις του νερού διαχέονται στους χώρους αυτούς και συμβάλλουν στη δημιουργία µιας γαλήνιας ατμόσφαιρας.

Η κεντρική είσοδος του κτιρίου σηματοδοτήθηκε σε εσοχή και σε νοητή ευθεία με την είσοδο του κήπου για να μην αποφευχθεί η απρόσκοπτη θέα προς την θάλασσα. Η εξωτερική κουζίνα τοποθετήθηκε στην εσοχή που δημιουργήθηκε από την είσοδο και σε άμεση σχέση με την εσωτερική κουζίνα. Ο γραμμικός σχεδιασμός της καθώς και τα υλικά ακολουθούν την υπόλοιπη γραμμή του κτιρίου. Η εξωτερική σκάλα από πατητή τσιμεντοκονία, που τοποθετείται ανάμεσα από την πισίνα και τον αναλημματικό τοίχο που ακολουθεί το φυσικό ανάγλυφο του εδάφους και δημιουργεί την αναβαθμίδα στην οποία έχουνε φυτευτεί ελιές, σε οδηγεί ομαλά στο ανεξάρτητο διαμέρισμα και την απομονωμένη πλατφόρμα με θέα τη θάλασσα. Στο ισόγειο, βασικό επίπεδο του κτιρίου, τοποθετείται ένας ενιαίος χώρος διημέρευσης, που περιλαμβάνει το καθιστικό, την τραπεζαρία και την κουζίνα, ενώ ο τοίχος με επένδυση ξύλου περιέχει "κρυμμένους" τους χώρους του κυρίως υπνοδωματίου και του γραφείου. Η μεταλλική σκάλα που σε οδηγεί στον όροφο των τριών υπνοδωματίων τοποθετείται παράλληλα του διώροφου καθιστικού και είναι επενδεδυμένη με ξύλο και πακτωμένη στο τοιχίο, ενώ ράβδοι ανοξείδωτου χάλυβα λειτουργούν σαν κιγκλίδωμα. Η εσωτερική κουζίνα η οποία συνδέεται μέσω ενός ανοίγματος με την εξωτερική κουζίνα είναι από λευκή λάκα ενώ ο πάγκος είναι κατασκευασμένος από κερλίτη, ένα υλικό υψηλής αντοχής. Όλα τα υπνοδωμάτια είναι στραμμένα στην θάλασσα ενώ παράλληλα έχουν το δικό τους μπάνιο στο οποίο κυριαρχεί η πατητή τσιμεντοκονία.

Η βιωσιμότητα χαρακτηρίζει τον πυρήνα του σχεδιασμού της κατοικίας. Η παθητική ηλιακή ενέργεια, ο παθητικός αερισμός, η μόνωση υψηλής απόδοσης, τα διπλά υαλοστάσια, τα τοπικά υλικά και τα ηλιακά πανέλα συμβάλλουν αισθητά στη βιοκλιματική λειτουργία της κατοικίας.

 

Στοιχεία έργου:

Αρχιτεκτονική Μελέτη: Ισμήνη Νικολιδάκη – Χάρης Βασιλείου
Επιβλέψη-Διαχείρηση έργου: Μανος Νικολιδάκης
Κατασκευή: ΓΕΚΑΡ ΑΕ  Ι. Νικολιδάκης
Ηλεκτρομηχανολογική Μελέτη: Παναγιώτης Στεργενάκης
Στατική Μελέτη: Νίκος Λυμπέρης
Μελέτη Φωτισμού: Ισμήνη Νικολιδάκη- Χάρης Βασιλείου
Φυτοτεχνική Μελέτη:  Παναγιώτης Χατζημανέτας
Ημερομηνία κατασκευής: 2015
Φωτογράφιση: Χάρης Ζαμπετούλας