ktirio.gr

Κατασκευή πλατείας και υπόγειου σταθμού στάθμευσης στην Κηφισιά

Η μελέτη διαμόρφωσης της πλατείας "Πλατάνου" στην Κηφισιά και του υπόγειου χώρου στάθμευσης προέκυψε μετά από διαγωνισμό που προκηρύχτηκε το 2009. Νικητής του διαγωνισμού ανακηρύχτηκε το αρχιτεκτονικό γραφείο ARCH - M.I.D. για τη μελέτη της πλατείας και η BETAPLAN για τη μελέτη του υπόγειου χώρου στάθμευσης και οι δύο εταιρείες συνεργάστηκαν για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του συνόλου του έργου.
Η πλατεία "Πλατάνου" αποτελούσε μέρος του άλσους της Κηφισίας, μια ιστορική πλατεία με πολλά υπόγεια νερά και πολύ πράσινο και ψιλά πλατάνια. Ο χώρος είχε υποβαθμιστεί αρκετά και είχε μετατραπεί σε ένα ασφαλτοστρωμένο χώρο με χρήση στάθμευσης. Η αρχή του σχεδιασμού λοιπόν ξεκίνησε με βασική αρχή την πλούσια φύτευση της περιοχής ως επέκτασης του άλσους της Κηφισιάς και η χρησιμοποίηση της.
Κάτω από την πλατεία αναπτύχθηκε ένας υπόγειος σταθμός στάθμευσης με πολλά επίπεδα για την άμεση ανακούφιση του προβλήματος της στάθμευσης για το κέντρο της πόλις. Τα επίπεδα διασχίζονται από δυο πυρήνες κατακόρυφης επικοινωνίας για την κυκλοφορία των πεζών καταλήγοντας σε δυο μικρά κτίρια κλιμακοστασίων επί της πλατείας που αποτελούν τα μοναδικά κτίρια της. Η κυκλοφορία των πεζών διαμορφώνεται έτσι ώστε να μην μπλέκεται με αυτήν των αυτοκινήτων. Η διαμόρφωση των ισόγειων επιφανειών του σταθμού επικοινωνούν με το δρόμο με δυο ράμπες εισόδου – εξόδου, οι οποίες διακόπτουν την κυκλοφορία των πεζών μόνο στην αρχή και στο τέλος της διαδρομής. Η είσοδος στην πλατεία γίνεται με δυο εισόδους, η μια εκ των οποίων είναι η κύρια είσοδος με μεγαλύτερες διαστάσεις και είναι ακριβώς απέναντι από το μεγάλο άλσος της περιοχής. Οι δυο είσοδοι εξελίσσονται σε δυο διαδρομές όπου καταλήγουν στο τέλος τους σε μια έλλειψη. 

Αρχές σχεδιασμού πλατείας:

Η κεντρική ιδέα του σχεδιασμού είναι μια σπειροειδής μορφή, όπως το σχήμα που δημιουργεί το φως ενός κινούμενου γαλαξία που κινείται γύρω από το κέντρο του. Έτσι ο επισκέπτης ανακαλύπτει συνεχώς και νέες γωνίες και σημεία ανάπαυσης μέχρις ότου φτάσει στο κεντρικό σπειροειδές σχήμα της πλατείας. Οι καμπύλες μορφές αυτού του σχήματος αντιπροσωπεύονται από τα διαφορετικά είδη επιδαπέδιων ζωνών. Οι ζώνες φύτευσης με διάφορα τοπικά φυτά εναλλάσσονται με ζώνες δαπεδοστρώσεων από βοτσαλωτό δάπεδο είτε από δάπεδο πατημένης γης που δίνει μια αίσθηση απόλυτης φυσικότητας και συνέχειας του εξωτερικού χωμάτινου εδάφους.
Κατά το σχεδιασμό δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στην ένταξη του συνόλου του έργου, κτιρίων και βλάστησης, στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής για το οποίο επιλέχθηκαν γήινα υλικά όπως χλοοτάπητας, πατημένη γη και βοτσαλωτό δάπεδο. Έτοιμα χωμάτινα σταθεροποιημένα δάπεδα τύπου κουρασανιτ, τα οποία βασίζονται στη χρήση ενεργών ουσιών που λειτουργούν ως συγκολλητικές ύλες φυσικών υλικών, θα τοποθετηθούν περιμετρικά της κεντρικής έλλειψης. Ο συνδυασμός αυτός δημιουργεί ένα μείγμα ισχυρό και ανθεκτικό που δημιουργείται αμέσως μετά την πήξη που συνεπάγεται η ανάμειξη του μείγματος με το νερό. Το χρώμα των δαπέδων αυτών θα είναι αυτό της ώχρας. Τα κτίρια επενδύθηκαν με σφυρήλατες χάλκινες οξειδωμένες μεταλλικές επιφάνειες επιτυγχάνοντας την υφή ενός παλαιού κτιρίου που αρμόζει στον περιβάλλον και στην ιστορία της Κηφισιάς αλλά είναι παράλληλα σύγχρονο και όμορφο.
Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός επιδιώκει την εύκολη προσβασιμότητα των πεζών ειδικά των παιδιών, ηλικιωμένων και Α.Μ.Ε.Α. Λόγω των υφισταμένων κλίσεων του εδάφους οι επιφάνειες των χώρων κυκλοφορίας διαμορφώνονται με κλίσεις. Δόθηκε μεγάλη προσοχή στη διαμόρφωση των επιπέδων, ώστε οι προκύπτουσες κλίσεις να επιτρέπουν την κίνηση των ατόμων με ειδικές ανάγκες όσο το δυνατόν πιο άνετα.
Επίσης στην διαμόρφωση δόθηκε προσοχή στη σχέση με τα όμορα οικόπεδα – να μην υπάρχει υψομετρική διαφορά – στο να μην δημιουργηθούν παρτέρια που θα εμπόδιζαν την επόπτευση του συνόλου της πλατείας και θα εμπόδιζαν την έκθεση των αγαλμάτων.
Τέλος, έγινε προσπάθεια ώστε να δημιουργηθεί ένα μεσογειακό περιβάλλον χωρίς την ανάγκη για μεγάλες ποσότητες νερού και συνεχούς ποτίσματος. Έγινε επιλογή δένδρων που ενισχύουν την ομοιογένεια με το παρακείμενο άλσος και διακρίνονται τρεις κατηγορίες φύτευσης: υψηλό πράσινο (δέντρα), χαμηλό πράσινο (θάμνοι) και εδαφοκάλυψη. Δόθηκε μεγάλη προσοχή ώστε οι στάθμες των επιφανειών που προκύπτουν μετά την επίχωση της τελικής επιφάνειας του υπογείου σταθμού να ακολουθούν κατά το δυνατόν την υφισταμένη κλίση του οικοπέδου.

Αρχές σχεδιασμού υπογείου σταθμού αυτοκινήτων

Ο σταθμός αναπτύσσεται σε 6 υπόγεια επίπεδα (το καθένα εκ των οποίων χωρίζεται σε δύο ημιεπίπεδα), συνολικής χωρητικότητας 617 θέσεων, κάτω από την διαμορφωμένη πλατεία. Η επιλογή ανάπτυξης του σταθμού σε ημιεπίπεδα υψομετρικής διαφοράς 1,33 m μεταξύ τους, έχει σαν αποτέλεσμα οι ράμπες επικοινωνίας μεταξύ των ημιεπίπεδων να έχουν μικρό μήκος και μικρή κλίση. Συνεπώς η οδήγηση γίνεται ιδιαίτερα φιλική και ευχάριστη, αποφεύγοντας τις μεγάλες ευθύγραμμες ή κυκλικές ράμπες που αποτελούν την συνήθη πρακτική σε σταθμούς που αναπτύσσονται με υψομετρική διαφορά ολόκληρου επιπέδου.
Ο σταθμός είναι εξοπλισμένος με τα πλέον σύγχρονα μέσα σήμανσης, εξασφαλίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τη γρήγορη και απόλυτα ασφαλή μετακίνηση των χρηστών του.
Επιπλέον παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά :
• Ταχύτατη πρόσβαση και αποχώρηση των οδηγών, λόγω της δυνατότητας εισόδου και εξόδου στο σταθμό δύο οχημάτων ταυτόχρονα, βοηθώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στην αποφυγή δημιουργίας ουράς.
• Θέσεις στάθμευσης ειδικών διαστάσεων για μεγάλα αυτοκίνητα.
• Θέσεις ειδικών διαστάσεων για Α.Μ.Ε.Α.
• Περιοχή θέσεων στάθμευσης για δίκυκλα.
• Πλυντήριο αυτοκινήτων και χώρους υγιεινής για το κοινό.
Για την κυκλοφορία των πεζών από και προς την επιφάνεια της πλατείας έχουν σχεδιαστεί δύο κόμβοι κατακόρυφης επικοινωνίας με κλιμακοστάσια και ανελκυστήρες.

 

Στοιχεία έργου:

Αρχιτεκτονική μελέτη πλατείας: ARCH - M.I.D., Π. Καραβατάκης
Συνεργάτες (μελέτη πλατείας): Μ. Μάρτος, αρχιτέκτων, Ν. Πεσματζόγλου, μηχανολόγος μηχ.
Μελέτη υπόγειου χώρου στάθμευσης: BETAPLAN
Αρχιτέκτων: Θωμάς Αμαργιανός
Στατική μελέτη σταθμού: Κ. Μυλωνάς - Ι. Πριονάς & Συνεργάτες
Στατική μελέτη αντιστηρίξεων: Χάρης Π. Λάμαρης και συνεργάτες
Μηχανολογική μελέτη: ΤΕΑΜ Μ-Η σύμβουλοι μηχανικοί Α.Ε.
Ηλεκτρολογική μελέτη: ΗΛ.Μ.ΜΕ.Ε.Ε.
Μελέτη κυκλοφορίας: Δρόμος Ο.Ε.
Τοπογραφική μελέτη: Αλ. Καρδίτσας
Εταιρεία κατασκευής: ΗΛΙΟΧΩΡΑ Α.Ε.
Ιδιοκτησία: Δήμος Κηφισιάς
Εκιμετάλλευση έργου: Κατασκευάστρια εταιρία 30 χρόνια, Δήμος Κηφισιάς
Τοποθεσία: Ανδριανού & Κόκοτα, Κηφισιά, Πλατεία ''Πλατάνου''
Εμβαδό οικοπέδου: 4.650 m²
Χρόνος κατασκευής: 2013 – 2014
Παρουσίαση: ARCH.-M.I.D
Φωτογραφίες: Νίκος Πεσματζόγλου