Ιχθυοπωλείο "Πσαράς" στη Θεσσαλονίκη

Το κατάστημα "πσαράς" είναι ένα μικρό ιχθυοπωλείο σε μια παλιά, παραδοσιακή, ανοιχτή αγορά τροφίμων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Οι λειτουργικές απαιτήσεις του καταστήματος ήταν σχετικά απλές. Η κάτοψη οργανώθηκε σε δύο περιοχές - ενότητες: η πρώτη, στα όρια του καταστήματος και παράλληλη με το δρόμο, περιλαμβάνει τις προθήκες τοποθέτησης των φρέσκων ψαριών. Οι προθήκες είναι στραμμένες προς τα έξω, ώστε να προσελκύουν τους διερχόμενους, κάτι που αποτελεί χαρακτηριστικό στοιχείο των καταστημάτων της υπαίθριας αγοράς. Η δεύτερη περιοχή, εσωτερικά του καταστήματος, περιλαμβάνει τα ψυγεία με τα κατεψυγμένα ψάρια και τα αλίπαστα, τις προθήκες που προορίζονται για τις κονσέρβες, το ντουλάπι - "φανάρι" για τους ξηρούς μπακαλιάρους και το ταμείο. Μέσα από δύο μικρά ανοίγματα - τρύπες στον τοίχο, τα φρέσκα ψάρια μεταφέρονται για καθάρισμα σε ένα δεύτερο, ανεξάρτητο χώρο κουζίνας και αποθήκης.

Εσωτερικά, σε μια ζώνη ύψους δύο μέτρων τοποθετήθηκαν επενδύσεις από χειροποίητα τσιμεντένια πλακίδια σε ένα παλαιό, κλασικό σχέδιο που θυμίζει τα λέπια των ψαριών, οι οποίες ενοποιούν τα στοιχεία του εξοπλισμού (ψυγεία και προθήκες) και επιχειρούν να μεταφέρουν ένα "άρωμα" παρελθόντος, που προσιδιάζει στην ατμόσφαιρα της παραδοσιακής αγοράς μέσα στην οποία βρίσκεται το κατάστημα. Σε ότι αφορά τα χρώματα των πλακιδίων, επιλέξαμε την ανάμιξη των σκούρων μπλε και γκριζοπράσινων τόνων της θάλασσας με την ώχρα, το σομόν και το ροζ, που απηχούν το χρώμα του μπαρμπουνιού, του σολομού και της γαρίδας για να προσεγγίσουμε όσο γίνεται καλύτερα τη χρωματική αίσθηση του περιβάλλοντος του θαλάσσιου βυθού.

Παράλληλα ωστόσο με τη λειτουργική επίλυση του καταστήματος οι αρχιτέκτονες επιδίωξαν μέσω του σχεδιασμού να "διασκεδάσουν" τόσο τους πελάτες, όσο και τους περαστικούς, προσκαλώντας του; να βιώσουν μια έκπληξη. Την αφορμή, αλλά και την ελευθερία για κάτι τέτοιο προσέφεραν οι κενές επιφάνειες των τοίχων που υπήρχαν πάνω από τη ζώνη με τα πλακίδια. Αυτές οι επιφάνειες αντιμετωπίστηκαν σαν ένας καμβάς πάνω στον οποίο θα μπορούσε κανείς να διηγηθεί μια ιστορία. Δημιουργήθηκε λοιπόν πάνω τους ένας σκούρος γκριζοπράσινος βυθός, ο οποίος "εμψυχώνει" ένα κοπάδι από πολύχρωμα μεταλλικά ψάρια που διασχίζουν το χώρο. Η κατασκευή διαμορφώνει ένα είδος κινούμενης ζωφόρου, που αποσκοπεί στο να μεταδώσει στο θεατή την αίσθηση του βυθού και του κόσμου των ψαριών.

Το ίδιο κοπάδι το ξαναβρίσκουμε και κάπου αλλού: ζωγραφισμένο αυτή τη φορά πάνω στα κεπέγκια - ρολά του καταστήματος. Εκεί, εντάσσεται αρμονικά στο περιβάλλον αφού η ζωγραφιά αποκτά φυσική θέση δίπλα στην πληθωρική υπαίθρια έκθεση των ποικιλόμορφων γκάφιτι στα κεπέγκια και τους τοίχους των καταστημάτων της Αγοράς Βατικιώτη.

 

Περισσότερα...

Στοιχεία έργου:

Αρχιτεκτονική μελέτη: T&T Architects
Μελέτη φωτισμού: T&T Architects, lightness
Επίβλεψη και συντονισμός έργου: T&T Architects
Τοποθεσία: Πλατεία Άθωνος, Θεσσαλονίκη
Εμβαδό: 39 m2
Χρόνος μελέτης – κατασκευής: 2015
Παρουσίαση: T&T Architects
Φωτογραφίες: Στράτος Καλαφάτης

 

ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΤΟ KTIRIO.GR

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΚΤΙΡΙΑ

Εργοστάσιο στο Κρυονέρι Αττικής

Εργοστάσιο στο Κρυονέρι Αττικής

Oι κτιριακές εγκαταστάσεις της επιχείρησης WÜRTH HELLAS AEBE βρίσκονται στο 28ο χλμ. της εθνικής οδού Aθηνών - Λαμίας, στον κόμβο του Kρυονερίου.H γενική ογκομετρική μορφή του συγκροτήματος καθορίζεται από τρεις…
Βιομηχανικό κτίριο στη Μεταμόρφωση Αττικής

Βιομηχανικό κτίριο στη Μεταμόρφωση Αττικής

Tο κτίριο, εμβαδού 5.380 m², κατασκευάστηκε σε οικόπεδο 10.298 m² στη βιομηχανική ζώνη της Mεταμόρφωσης Aττικής. Το κτιριολογικό πρόγραμμα περιελάμβανε χώρους υποδοχής και έκθεσης εμπορευμάτων, γραφεία, χώρους αποθήκευσης και διακίνησης…
Κατάστημα τροφίμων σε διατηρητέο κτίριο στην Αθήνα

Κατάστημα τροφίμων σε διατηρητέο κτίριο στην Αθήνα

Στην καρδιά της Αθήνας επί της οδού Μητροπόλεως, ένα Ιστορικό Διατηρητέο Κτίριο, έργο του αρχιτέκτονα Β. Τσαγρή, που αποτελεί σημαντικό δείγμα της μεταβατικής περιόδου της αρχιτεκτονικής από τον ύστερο νεοκλασικισμό…

Ο παρών ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να βελτιώσει την εμπειρία περιήγησης.