ktirio.gr

ktirio.gr > Ενημερωση

2 Εκθέσεις και μια συζήτηση για την κληρονομιά του Πικιώνη

Την Παρασκευή 17 Νοεμβρίου έως Δευτέρα 27 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθούν δύο εκθέσεις και μια ημερίδα με σκοπό να αναλυθεί η κληρονομιά του Πικιώνη στο Κ.Α.Μ στα Χανιά. Στην Έκθεση θα παρουσιάζονται 38 έργα Ελλήνων Αρχιτεκτόνων.

Αδιαµφισβήτητα, το δίδυµο σχήµα Πικιώνης – Κωνσταντινίδης αποτέλεσε για όλη την µεταπολεµική περίοδο, ένα σταθερό όχηµα του στοχασµού των αρχιτεκτόνων στην Ελλάδα, µε βάση όχι µόνο το έργο των δύο αυτών επιφανών αρχιτεκτόνων, αλλά και τα κείµενά τους, περισσότερο τα κείµενα του Πικιώνη,  κατ’εξοχήν τα έργα του Κωνσταντινίδη. Και ενώ στον δεύτερο ταµηνύµατα είναι πάντα ευκρινή και αφοµοιώσιµα, στον πρώτο, στον Πικιώνη,  η δυναµική µιας κληρονοµιάς και µιας γενεαλογίας στην µετέπειτα  πορεία  των  πραγµάτων  της  αρχιτεκτονικής  σκέψης  και  της  πρακτικής  στον τόποµας, θα λέγαµε ότι παραµένει δυσδιάκριτη. Ο Πικιώνης κατά καιρούς επιστρέφει, πιο πολύ µε τον λόγο του, στην συνέχεια µε τα σκίτσα του, τέλος µε τις κατά καιρούς φωτογραφίσεις των διαδροµών του προς την Ακρόπολη. Επιστρέφει γιατί τον χρειαζόµαστε στην εµβάθυνση των στόχων και του κοινωνικού αντίκτυπου των πράξεών µας. Ο Πικιώνης φαίνεται να επικαιροποιείται στις φάσεις εκείνες που η αρχιτεκτονική επιστρέφει, αναζητάει να αναβαπτιστεί στις βαθύτερες στοχεύσεις της, στο νόηµα των πραγµάτων. Πρόκειται για πεδίο δύσβατο, µε φορείς την ιδιοσυγκρασία των κατά περιόδους πρωταγωνιστών, τις προσωπικές διατυπώσεις, ειδικά όµως τα προστάγµατα της διεθνούς σκηνής. ∆ύσκολα µιλάµε λοιπόν περί κληρονοµιάς, συνέχειας, και καθόλου περί Σχολής. Προτιµάµε τις συν – ηχήσεις, στιγµές κατά τις οποίες µεµονωµένα οι Έλληνες αρχιτέκτονες κατά τη διάρκεια της ζωής του δασκάλου, αλλά και µέχρι σήµερα, αντιµετώπισαν τη διαδικασία του σχεδιασµού και της κατασκευής µε τρόπους παρόµοιους µε τον Πικιώνη. Πέρα από τους συµπατριώτες, των οποίων παρουσιάζονται εικοσιπέντε  έργα, σε έκθεση στον όροφο του Κέντρου Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου, στη γειτονική Ιταλία, η περίπτωση του Ιταλού αρχιτέκτονα Αlberto Ferlenga, είναι ενδεικτική αυτού του τύπου συµπόρευσης. Ο Ferlenga ανέπτυξε δρα- στηριότητα στον χώρο του σχεδιασµού, του πανεπιστηµίου και των εκδόσεων, εστιάζοντας ως επί το πλείστον την προσοχή του σε αρχιτέκτονες όπως ο ∆ηµήτρης Πικιώνης, ο Φερνάντ Πουιλόν, ο Χάνς Φαν Ντερ Λάαν, ο Άλντο Ρόσι. Ως συγγραφέας της πληρέστερης µονογραφίας για τον Πικιώνη στις εκδόσεις Electa, και εφόσον συν-ηχεί και το δικό του έργο µε εκείνο του Έλληνα δασκάλου, µια δεύτερη έκθεση µε έργα του στο ισόγειο του Κ.Α.Μ. συµπληρώνει την θεµατική που ανοίγει η τριπλή αυτή προσπάθεια.

Επιµέλεια – συντονισµός: Νίκος Σκουτέλης